Програма «Прозорі міста» знову перевірила, як міські ради працюють з гуманітарною допомогою. З’ясувалось, що лише у 3-ох із 50 найбільших міст України публікують всю необхідну інформацію про гуманітарку.
Рівне – до них НЕ входить.
________
З початку повномасштабного вторгнення та станом на лютий 2025 року до України надійшло понад 257 мільярдів євро, з яких 7% (19 мільярдів євро) – це гуманітарна допомога.
Міські ради отримують чи не найбільшу частку цієї допомоги. Відтак виникають питання: куди ця допомога дівається і як про це звітують.
Експерти організації Transparency International Ukraine перевірили по містах України звіти про типи й обсяги отриманої гуманітарної допомоги, критерії розподілу та переліку отримувачів, а також реалізацію принципу «єдиної точки входу»: створення тематичних розділів чи сторінок, зручних для доступу до необхідної інформації.
Результати дослідження відкритості та взаємодії з громадськістю в межах пілотування нового формату вказало на неприємну реальність – лише 3 з 11 обласних центрів створили логічні та структуровані сторінки, присвячені гуманітарній допомозі.
Це:
- Миколаїв;
- Чернівці;
- Шостка.
__________
У 20 містах не оприлюднено жодної із запитуваних категорій інформації: ці громади не створили окремих тематичних сторінок чи розділів, не опублікували жодних звітів (ні річних, ні квартальних, ні піврічних), не подали Порядку розподілу або бодай опису загальних принципів, а також не розмістили переліків отримувачів допомоги серед підпорядкованих місту установ. Серед цих міст 6 обласних центрів – Івано-Франківськ, Полтава, Ужгород, Харків, Хмельницький і Черкаси.

12 міст оприлюднили річні звіти про отриману та розподілену гуманітарну допомогу за 2024 рік.
У 31 громаді не надали публічного звіту за жоден період.
На вебсайтах 15 із 50 міст оприлюднили бодай якусь інформацію про критерії чи принципи розподілу допомоги. А у 35 містах повністю відсутні дані про те, за якими правилами визначають пріоритетність отримувачів допомоги та якої процедури треба дотримуватися, щоб її отримати.
_________
Як виглядають повідомлення про гуманітарну допомогу на сайті Рівненської міської ради – без вказання конкретної кількості і вартості, конкретних отримувачів (в даному випадку – серед освітніх закладів), конкретних дат розподілу:


_________
А от гарним прикладом реалізації можна вважати Вінницю, де перелік отримувачів зазначили разом з кодами ЄДРПОУ та номером в реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги.
__________
З 50 міст наявність окремого розділу забезпечили 18, але тільки троє з них наповнили його усіма запитуваними елементами. Обласні центри Миколаїв та Чернівці створили такі розділи на офіційних вебсайтах (у Миколаєва функціонує окремий ресурс, на який є посилання у «єдиній точці» на головному сайті) та розмістили там усю запитувану аналітиками інформацію. Такий же успішний результат показало середнє місто зі статусом території можливих бойових дій – Шостка. У розділі «Гуманітарна допомога» є детальна інформація про можливість отримати допомогу, пріоритетні групи отримувачів, звіти про отриману гуманітарку тощо.
Решті 15 міським радам, які вже створили окремий тематичний розділ, залишилось наповнити його усією важливою інформацією.
__________
Як зазначають експерти, рівень інформування міських рад про гуманітарну допомогу досі не відповідає очікуванням від країни в умовах повномасштабної війни.
Результати цього дослідження разом із висновками першого блоку Європейського індексу міст демонструють повільний прогрес за тими показниками, на яких аналітики акцентують уже тривалий час.
Вперше програма перевіряла, як міські ради працюють з гуманітарною допомогою пів року тому. Результати були невтішними – більшість досліджуваних міст не публікували необхідну інформацію.
Наразі ситуація не особливо змінилась.
________
Нагадуємо, що громадськість теж може впливати на свою місцеву владу: спрямовувати запити на публічну інформацію до міської ради чи звертатись з вимогою оприлюднити, наприклад, звіти про розподілену гуманітарку, через офіційні канали комунікації ради.


