Експерти оприлюднили оцінку фінансової спроможності територіальних громад за підсумками дев’яти місяців 2025 року. До категорії з критичним рівнем віднесли 102 громади. Найбільше таких – у Чернівецькій, Закарпатській та Рівненській областях.
Рівненщина: 10 громад – фінансово сильні, 16 – у критичній зоні
За оцінкою експертів, у нашій області 29,7% громад мають низький рівень фінансової спроможності, а ще чверть — критичний.
Структура фінансової спроможності громад Рівненщини:
- високий рівень – 10;
- оптимальний – 8;
- задовільний – 11;
- низький – 19;
- критичний – 16.
Високий рівень фінансової спроможності у Рівненській, Здолбунівській, Городоцькій, Вараській, Великоомелянській, Шпанівській, Дубенській, Корнинській, Костопільській та Клеванській громадах.
До переліку громад із критичним рівнем спроможності потрапили:
- Боремельська,
- Полицька,
- Мирогощанська,
- Деражненська,
- Малинська,
- Володимирецька,
- Немовицька,
- Березівськуа,
- Великомежиріцька,
- Локницька,
- Повчанська,
- Антонівська,
- Старосільська,
- Рафалівська,
- Каноницька,
- Соснівська.
Експерти: проблема в невизначеності повноважень і механізмі зарахування ПДФО
Дослідження проводили у рамках проєкту «Polaris. Фінансова децентралізація».
Автори:
- Яніна Казюк, доктор наук з державного управління, професор, експерт з публічних фінансів та місцевого самоврядування.
- Віктор Венцель, доктор наук з державного управління, директор Департаменту фінансів Житомирської обласної державної адміністрації.
- Ігор Герасимчук, експерт Програми Polaris «Підтримка багаторівневого врядування в Україні».
У підсумках дослідження експерти зазначають: однією з ключових проблем залишається відсутність чітких критеріїв розмежування повноважень між державою та місцевим самоврядуванням.
Через дублювання функцій та брак ресурсів громади нерідко змушені виконувати додаткові завдання без установлених стандартів якості та належного фінансування.
На початку реформи налічувалося 76 дублюючих повноважень між органами місцевого самоврядування та виконавчої влади. Частину проблем вдалося вирішити, однак повністю їх не усунули.
Також експерти наголошують на необхідності:
- чіткого закріплення повноважень громад та їх фінансового забезпечення;
- посилення ролі місцевого самоврядування в адмініструванні податків і зборів;
- перегляду механізму зарахування ПДФО з орієнтацією на практики ЄС;
- підвищення ефективності системи фінансового вирівнювання та оновлення розрахунків базової й реверсної дотацій.
_______
Оцінювання спроможності територіальних громад здійснили за результатами звітних показників по 1331 територіальній громаді за 11 показниками фінансової спроможності, розрахованих на підставі даних про чисельність населення станом на 01.09.2025 (за даними Державної міграційної служби України з урахуванням чисельності внутрішньо переміщених осіб) та показників виконання бюджету відповідної громади. До розрахунку не включено 107 територіальних громад тимчасово окупованих територій (які, відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2025 рік», було виключено із загального розрахунку базової та реверсної дотацій).