Як популістичне рішення президента сформує дірку в бюджеті Рівненської громади на 100 мільйонів

Президент підписав закон, який призводить, до фінансування місцевими бюджетами різниці між реальними тарифами за опалення і тими, які гарантує держава всім, без огляду на доходи, споживачам тепла. Фото з president.gov.ua з візиту президента до США

На початку листопада Рівненський виконком затверджує нові тарифи на тепло. Для населення вони лишаються незмінними, а от для теплопостачальних підприємств хтось має відшкодувати різницю з реальним ринковим тарифом. Однак у столиці, схоже, вирішили умити руки і перекинути оплату компенсації тарифів на міські бюджети. Виникла ситуація, коли місцева влада не може підняти тариф (бо ж держава заборонила) і водночас має знайти додаткові мільйонні, а той мільярдні суми для відшкодування різниці тарифів.

Якщо нічого не зміниться, у рівненському бюджеті сформується діра у 100 мільйонів гривень, кажуть депутати.

Заборона підвищувати тариф

У серпні 2022 року Президент України Володимир Зеленський підписав Закон, який встановлює мораторій на підвищення цін (тарифів) на ринку природного газу та у сфері теплопостачання

Законом передбачається, що мораторій буде діяти протягом дії воєнного стану в Україні та 6 місяців після його завершення. Тобто зараз Кабінет міністрів офіційно схвалює рішення лише щодо тарифу на електроенергію.

Щоб допомогти місцевим громадам перекрити борги перед теплопостачальними підприємствами за заморожені тарифи, з 1 січня 2022 року держава погодилася збільшити рівень зарахування податку на доходи фізичних осіб для місцевих бюджетів з 60% до 64%.

Кабінет міністрів, НАК “Нафтогаз України” і Асоціація міст України підписали відповідний меморандум про взаєморозуміння.

У 2022 році держава передала до місцевих бюджетів податок на доходи фізосіб у розмірі 4%, а також залишила 13,44% від акцизу з палива.

Однак напередодні 2026 року уряд України повернувся до ідеї скоротити частку зарахування ПДФО для місцевих бюджетів назад до 60%. Тому у проєкті держбюджету на наступний рік урядовці передбачили лише цей відсоток відшкодування.

Реакція місцевої влади

Одним з перших про те, що урядовці «забули» про обіцянки, заговорив перший заступник міського голови Львова Андрій Москаленко.

  • Для Львова різниця між реальним тарифом і чинним становить 1,5 мільярда гривень, а ті самі 4% ПДФО – це лише 700 мільйонів гривень, – написав посадовець на своїй фейсбук-сторінці. – Якщо все залишиться так, як є, у 2026 році Львів заплатить цих 1,5 мільярда лише за компенсацію збиткових тарифів. І це – відповідь на запитання: куди йдуть кошти міста.

Асоціація міст України теж забила на сполох. 

В ефірі Суспільне Новини радниця Голови Асоціації міст України Оксана Продан розповіла, що основний виклик цьогорічного опалювального сезону, не пов’язаний з безпековою ситуацією, – це борги. Заборгованість держави перед підприємствам тепло- та водопостачання за різницю в тарифах – 67 мільярдів гривень. 

  • Сподіваємось, що у бюджеті на 2026 році обіцяні в проєкті 15 мільярдів на різницю в тарифах будуть закладені. Принаймні частково тепло- і водопостачальні підприємства отримають ці кошти хоча б на початку наступного року, – зазначила Оксана Продан.

Тим часом Миколаївська міська рада вже офіційно звернулась до Верховної Ради та Уряду України із закликом зберегти частку ПДФО для громад у 64%  і передбачити додаткову підтримку прифронтових територій.

Боргові ями у Рівному 

  • Якщо нічого не зміниться, то рівненський бюджет вже у наступному році отримає діру в понад 100 мільйонів гривень, – стверджує депутат Рівненської міської ради Святослав Клічук. – В цьому році ми віддали для «Рівнетеплоенерго» десь 112 мільйонів. Виконком вже підняв тарифи (офіційні перерахунки, де-факто для населення залишаються незмінними. – Ред.). Тобто різниця буде ще більша.

На його думку, варіантів розвитку подій існує два: або місто нічого не заплатить для «Рівнетеплоенерго» і в них будуть чергові проблеми з боргами, або доведеться забирати з інших видатків і перенаправляти на компенсацію різниці тарифів.

Про те, що бюджет Рівного не витримає такого навантаження, говорить і депутат Рівненської міської ради Володимир Валявка. 

  • Або центральні органи влади дотримуються своїх зобов’язань, або треба піднімати тарифи до економічно обґрунтованих, – каже депутат. – Так, існує ймовірність, що доведеться частину бюджетних коштів наступного року забирати з якихось видатків, щоб перекрити цю боргову яму.

До того ж у Рівному трохи інша ситуація в порівнянні з іншими містами, зауважує він, адже підприємство «Рівнетеплоенерго» – це приватна компанія, яка на сьогодні вже і так має борги перед «Нафтогазом» понад 1 мільярд гривень.

  • Але і держава боргує «Рівнетеплоенерго» близько 700 мільйонів. Не виключено, що підприємство може збанкрутувати. Тоді міська рада вимушена буде створювати нове комунальне підприємство для забезпечення міста теплом. А це дуже великі кошти, – припускає Володимир Валявка. 

На більш позитивне рішення ситуації налаштований голова бюджетної комісії Рівнеради Роман Яворський.

За його словами, ймовірність повернення пункту про додаткові 4% ПДФО для місцевих рад залишається високою і до березня місяця громади зможуть отримати кошти, що підуть на компенсацію тарифів.

Якщо ж не затвердять у держбюджеті цей пункт, то так – доведеться тепер з міського бюджету виділяти для теплопостачаючих підприємств додаткові кошти.

У можливе банкрутство «Рівнетеплоенерго» Роман Яворський «не дуже вірить».

________

«Рівненські гроші» зверталися з проханням висловити свою думку щодо ситуації з поверненням 4% ПДФО до рівненських народних депутатів Соломії Бобровської («Голос») та Олександра Ковальчука («Слуга народу»), однак відповіді не отримали. 

_______

Згідно з наданими ТОВ «Рівнетеплоенерго» цифрами, наразі загальний борг рівненських споживачів перед підприємством – 149 мільйонів 376 тисяч 128 гривні, з них від населення – 125 мільйонів 432 тисячі 538 гривень.

А 4 листопада на позачерговому засіданні виконавчого комітету Рівнеради затвердили нові – ще більші – тарифи на теплову енергію, її виробництво, транспортування і постачання.

Тариф для населення залишається незмінним, адже – як вже згадувалось – на час дії воєнного стану та ще шість місяців після його закінчення діє мораторій на підняття ціни. 

А от сума боргу за різницю між «діючим для населення» тарифом та реально ринковим, звісно, знову зросте. 

__________

Затверджені тарифи

Тарифи для ТОВ «Рівнетеплоенерго»:

  • для потреб населення – 3 575,83 грн/Гкал (без ПДВ);
  • для потреб інших споживачів – 6 017,38 грн/Гкал (без ПДВ);
  • для потреб релігійних організацій – 5 035,10 грн/Гкал (без ПДВ).

Тарифи для ТОВ «ЕСКО-РІВНЕ»:

  • для потреб населення тариф на теплову енергію – 3697,63 грн/Гкал (без ПДВ);
  • для потреб установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету, тариф на теплову енергію – 4986,24 грн/Гкал (без ПДВ);
  • для потреб інших споживачів – 4584,20 грн/Гкал (без ПДВ).

Тарифи для ПП «Рівнетеплосервіс»:

  • для установ та організацій, що фінансуються з державного чи місцевого бюджету, тариф на теплову енергію – 5 160,30 грн/Гкал (без ПДВ);
  • для населення тариф на теплову енергію – 3 999,20 грн/Гкал (без ПДВ).

Тарифи для КП «Квасилівтеплосевіс»:

  • для потреб населення – 3312,42 грн/Гкал (без ПДВ);
  • для потреб бюджетних установ – 4467,88 грн/Гкал (без ПДВ);
  • для потреб інших споживачів, крім населення – 4335,05 грн/Гкал (без ПДВ).

«Енергоатомом» керували не офіційні посадовці, а сторонні особи – НАБУ (ВІДЕО)

Масштабна операція з викриття корупції у сфері енергетики тривала 15 місяців. В рамках розслідування провели вже понад 70 обшуків. Фото з фейсбук-сторінки НАБУ

НАБУ та САП викрили та задокументували діяльність злочинної організації, яка реалізувала масштабну корупційну схему по впливу на стратегічні державні підприємства, зокрема АТ «НАЕК «Енергоатом».

Про це йдеться в офіційному повідомленні Національного антикорупційного бюро України. 

Серед встановлених наразі учасників:

  • колишній радник міністра енергетики;
  • виконавчий директор з фізичного захисту та безпеки АТ «НАЕК «Енергоатом»;
  • бізнесмен – керівник злочинної організації;
  • четверо осіб – працівників бек-офісу з легалізації коштів.

Як пояснюють в НАБУ, злочинна організація систематично отримувала неправомірну вигоду від контрагентів Енергоатому у розмірі від 10 до 15% від вартості контрактів

Зокрема, контрагентам Енергоатому нав’язувались умови сплати відкату за уникнення блокування платежів за надані послуги/поставлену продукцію або позбавлення статусу постачальника. 

Ця практика отримала назву «шлагбаум».

  • Фактично управління стратегічним підприємством з річним доходом понад 200 мільярдів гривень здійснювалось не офіційними посадовцями, а сторонніми особами, які не мали жодних формальних повноважень, проте взяли на себе роль «смотрящих», – зазначили у Антикорупційному бюро.

У НАБУ повідомили, що в рамках розслідування провели вже понад 70 обшуків.

Під час обшуку в офісі одного зі співорганізаторів корупційної схеми у сфері енергетики. Фото – НАБУ

Масштабна операція з викриття корупції у сфері енергетики тривала 15 місяців.

За даними слідства, до реалізації схеми керівник злочинної організації залучив колишнього заступника керівника Фонду держмайна, який у подальшому став радником міністра енергетики, а також колишнього правоохоронця, що обіймав посаду виконавчого директора з фізичного захисту та безпеки компанії.

Використовуючи службові зв’язки в міністерстві та державній компанії, вони забезпечували контроль над кадровими рішеннями, процесами закупівель і рухом фінансових потоків.

_______

4 листопада в одній з філій АТ “НАЕК “Енергоатом” проводили слідчі дії. Компанія заявила, що співпрацює з правоохоронними органами та надає всі необхідні документи й роз’яснення.

Як повідомляло Суспільне.Новини, в Україну з Німеччини екстрадували одного з учасників організованої групи, яка заволоділа майже 100 мільйонами гривень АТ “НАЕК “Енергоатом”. Ці гроші призначалися для будівництва централізованого сховища ядерного палива в Чорнобильській зоні.

Екстрадований міг у змові зі службовцями Енергоатому постачати обладнання системи радіаційного контролю за завищеними у три рази цінами. Різницю коштів учасники групи привласнили.