Чому в Рівному кубометр води коштує дешевше ніж в інших містах і селищах Рівненщини

Тарифи зростатимуть далі

«Тепер вода в кранах Здолбунова, Рівненської області “майже” як лікувальна мінеральна вода Боржомі». Таке написали нам читачі та попросили розібратися, чому в Здолбунові вартість за кубометр води 77 гривень, а в Рівному 32 гривні 59 копійок.

Виявляється, що в менших містах і селищах Рівненщини вартість вища, наприклад у Рокитному за кубометр води 129 гривень. Розповідаємо чому так у матеріалі.

Подорожчала очистка стоків і все інше

Комунальне підприємство «Здолбунівводоканал» у відповідь на наш запит назвало основною причиною здорожчання тарифів для населення те, що Рівненське обласне виробниче комунальне підприємство водопровідно-каналізаційного господарства «Рівнеоблводоканал» підняло вартість на послуги з очистки стоків.

Оскільки «Здолбунівводоканал» не має власних очисних споруд, то користується спорудами «Рівнеоблводоканалу».

А з 1 червня 2024 ціни на послуги з очистки стоків зросли з 500 тисяч гривень до 1 мільйона гривень для здолбунівського комунального підприємства.  

Тому 7-го червня виконком Здолбунівської міської ради переглянув тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення.

Для населення зросла ціна саме на очистку стоків із 7 гривень 32 копійок до 15 гривень 29 копійок за метр кубічний з ПДВ.

Також, як відповіли у «Здолбунівводоканалі», на здорожчання вплинули:

  • зростання вартості електроенергії;
  • постійне зростання вартості пально-мастильних матеріалів та мінімальних галузевих гарантій в оплаті праці;
  • зростання вартості матеріалів, реагентів, запасних частин, які необхідні для утримання та ремонту мереж і насосних станцій.

Ціна водопостачання – 25 гривень 68 копійок. Водовідведення – 51 гривня 67 копійом. Разом – 77 гривень 35 копійок. Ціни вказані за метр кубічний.

Скорочена структура тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення для населення, яку надало КП «Здолбунівводоканал»:

Стаття витратВодопостачанняВодовідведення
електроенергія7,111,58
послуги з очистки стічних вод012,74
витрати на оплату праці інженерно-технічних працівників2,144,28
витрати на оплату праці робітників6,6115,61
єдиний соціальний внесок1,924,39
амортизація0,670,76
пально-мастильні матеріали0,070,15
інші витрати (ремонт, податки)2,061,61
рентабельність0,821,94
ПДВ4,288,61
тариф з ПДВ25,6851,67

Також комунальне підприємство повідомило, що з 1 січня 2025 року «Рівнеоблводоканал» знову підняв вартість послуг з очистки стоків.

Теперішня ціна – 17 гривень 36 копійок з ПДВ, але для населення діє старий тариф. Також «Здолбунівводоканал» повідомив, що ціни на електроенергію теж зросли.

«Очікуване підняття тарифів складе близько 8% і на споживачів категорії “населення” не поширюватиметься», – додав «Здолбунівводоканал» у відповіді на наш запит.

КП «Здолбунівводоканал» надає послуги для 8 тисяч 500 абонентів з категорії «населення».

Великим містам тарифи заморозили

Ми запитали у «Рівнеоблводоканалу», чому саме такі ціни вони поставили на послуги з очистки стічних вод для «Здолбунівводоканалу», а також попросили роз’яснити, чому в той час як в Рівному на кубометр води для населення коштує 32 гривні 592 копійки, а в Здолбунові –  77 гривень 35 копійок.

Перше питанну у водоканалі проігнорували, а от про ціни роз’яснили.

Відповідь «Рівнеоблводоканалу» прийшла за підписом в.о. директора Андрія Грухаля. Фото з фейсбуку «Рівнеоблводоканалу»

Для міст, де населення більше 100 тисяч мешканців та обсяги реалізації послуг з централізованого водопостачання – більше 300 тисяч метрів кубічних і централізованого водовідведення більше 200 тисяч метрів кубічних, встановлює тарифи Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

Відповідно до постанови НКРЕКП №1022 тарифи на централізоване водопостачання та водовідведення застосовуються для населення на рівні тарифів, що застосовувалися станом на 24 лютого 2022 року, а саме: у розмірі  32 гривні 592 копійки.

Для решти суб’єктів, що не підпадають під сферу регулювання НКРЕКП тарифи встановлюють органи місцевого самоврядування. У випадку Здолбунова – це виконавчі органи Здолбунівської міської ради.

Тобто місцева влада сама вирішує яку суму встановлювати для населення, виходячи з ринкової вартості.

У Рокитному послуги найдорожчі

Здолбунівська міська рада в себе на сторінці розмістила інформацію, щодо цін на водопостачання і водовідведення у інших містах і селищах Рівненщини станом на 7 червня 2024 року.

Населений пунктВодопостачанняВододвідведенняРазом
м. Рівне, населення16,6815,9132,59
м. Рівне, інші бюджетні орг.28,8822,4251,3
м. Дубно20,2323,2743,5
селище Клевань2223,6245,62
селище Оржів202646
м. Костопіль25,7333,4859,21
м. Корець24,738,563,2
м. Дубровиця254570
м. Березне26,0645,7771,83
м. Здолбунів25,6851,6777,35
м. Вараш44,836,9681,76
м. Острог31,1951,7382,92
м. Радивилів30,5456,687,14
селище Рокитне44,1785,75129,92

З неї видно, що в селищі Рокитне кубометр води коштує найдорожче в усій області – 129 гривень 92 копійки. Тому ми запитали у Рокитнівської селищної ради чому ж така вартість.

У селищній раді відповіли, що кількість абонентів, яким надається послуга з централізованого водопостачання становить 1 тисячу 238, з централізованого водовідведення всього 304 абонента. Майже 70% абонентів – приватний сектор, що значно збільшує витрати на комунальні послуги (за рахунок більшої мережі труб і їхнього обслуговування, а також загалом через невелику кількість абонентів).

Тобто 1 тисячу 238 абонентів платять за воду 44 гривні 17 копійок, а ті, хто отримують і воду і послуги каналізації (304 абонента) платять 129 гривень 92 копійки.

Рокитнівська селищна рада зазначила, що з 1 березня 2023 року ціни на послуги не змінювали, але оскільки збільшилась вартість електроенергії, матеріалів, робіт та послуг, а також заробітні плати, то плануюється підняття тарифів з 1 березня 2025 року:

  •  для населення не більше 12%;
  •  для бюджетних установ до 30%;
  •  інші споживачі 50%.

Дивіться також: Скільки грошей планують отримати у 2025-му Рівне і Луцьк та скільки з них виділити на оборону


Якщо вам сподобався матеріал, перерахуйте, будь ласка, 30 гривень на волонтерську монобанку чи на картку благодійного фонду, прив’язану до рахунку в «Приватбанку»: 5169 3305 3931 4184

«Четверта влада» та БФ «Скарбниця Надії» збирають гроші для ініціативи «Рівненський дрон», яка складає FPV-дрони для рівненських бійців на передовій.

У 2024-му завдяки нашим читачам ми зібрали кошти на 20 FPV-дронів для 38-ї бригади морської піхоти і 1 дрон для 104-ї ОБр територіальної оборони; закупили 10 приладів засобів радіоелектронної розвідки «ванільний цукорок» для аеророзвідників прикордонної служби; долучилися (50 тисяч) до збору на авто для 48-ї інженерної бригади ЗСУ.

Долучайтеся, будь ласка.

Рахунок: КБ «Приватбанк»
IBAN UA663052990000026006000707203
БФ «Скарбниця Надії»
ЄДРПОУ 37685693

Якщо підтримали ЗСУ і маєте змогу підтримати незалежне рівненське медіа – підтримайте «Четверту владу» 30-ма гривнями.

Підписуйтесь на канали «Четвертої влади» у телеграміютубі, сторінки в інстаграмі або у фейсбуцітвітерітіктоцівотсапі. Вдячні за ваші коментарі в соцмережах та поширення матеріалів.

«Прозорі міста»: чи влада Рівного інформує містян про гуманітарну допомогу 

Товариство «Гуманітарна допомога Україні з Баварії» регулярно передає гуманітарну допомогу до Рівного. Наприкінці жовтня благодійники передали шкільний інвентар та меблі, які мали розподілити між освітніми закладами Рівненської громади. Отримувач гуманітарного вантажу — Департамент соціальної та ветеранської політики Рівненської міської ради. Фото – сайт Рівнеради

Програма «Прозорі міста» знову перевірила, як міські ради працюють з гуманітарною допомогою. З’ясувалось, що лише у 3-ох із 50 найбільших міст України публікують всю необхідну інформацію про гуманітарку. 

Рівне – до них НЕ входить. 

________

З початку повномасштабного вторгнення та станом на лютий 2025 року до України надійшло понад 257 мільярдів євро, з яких 7% (19 мільярдів євро) – це гуманітарна допомога

Міські ради отримують чи не найбільшу частку цієї допомоги. Відтак виникають питання: куди ця допомога дівається і як про це звітують. 

Експерти організації Transparency International Ukraine перевірили по містах України звіти про типи й обсяги отриманої гуманітарної допомоги, критерії розподілу та переліку отримувачів, а також реалізацію принципу «єдиної точки входу»: створення тематичних розділів чи сторінок, зручних для доступу до необхідної інформації. 

Результати дослідження відкритості та взаємодії з громадськістю в межах пілотування нового формату вказало на неприємну реальність – лише 3 з 11 обласних центрів створили логічні та структуровані сторінки, присвячені гуманітарній допомозі.

Це:

  • Миколаїв;
  • Чернівці;
  • Шостка. 

__________

У 20 містах не оприлюднено жодної із запитуваних категорій інформації: ці громади не створили окремих тематичних сторінок чи розділів, не опублікували жодних звітів (ні річних, ні квартальних, ні піврічних), не подали Порядку розподілу або бодай опису загальних принципів, а також не розмістили переліків отримувачів допомоги серед підпорядкованих місту установ. Серед цих міст 6 обласних центрів – Івано-Франківськ, Полтава, Ужгород, Харків, Хмельницький і Черкаси.

12 міст оприлюднили річні звіти про отриману та розподілену гуманітарну допомогу за 2024 рік.

У 31 громаді не надали публічного звіту за жоден період. 

На вебсайтах 15 із 50 міст оприлюднили бодай якусь інформацію про критерії чи принципи розподілу допомоги. А у 35 містах повністю відсутні дані про те, за якими правилами визначають пріоритетність отримувачів допомоги та якої процедури треба дотримуватися, щоб її отримати.

_________

Як виглядають повідомлення про гуманітарну допомогу на сайті Рівненської міської ради – без вказання конкретної кількості і вартості, конкретних отримувачів (в даному випадку – серед освітніх закладів), конкретних дат розподілу:

Скрини з сайту Рівнеради

_________

А от гарним прикладом реалізації можна вважати Вінницю, де перелік отримувачів зазначили разом з кодами ЄДРПОУ та номером в реєстрі отримувачів гуманітарної допомоги

__________

З 50 міст наявність окремого розділу забезпечили 18, але тільки троє з них наповнили його усіма запитуваними елементами. Обласні центри Миколаїв та Чернівці створили такі розділи на офіційних вебсайтах (у Миколаєва функціонує окремий ресурс, на який є посилання у «єдиній точці» на головному сайті) та розмістили там усю запитувану аналітиками інформацію. Такий же успішний результат показало середнє місто зі статусом території можливих бойових дій – Шостка. У розділі «Гуманітарна допомога» є детальна інформація про можливість отримати допомогу, пріоритетні групи отримувачів, звіти про отриману гуманітарку тощо.

Решті 15 міським радам, які вже створили окремий тематичний  розділ, залишилось наповнити його усією важливою інформацією. 

__________

Як зазначають експерти, рівень інформування міських рад про гуманітарну допомогу досі не відповідає очікуванням від країни в умовах повномасштабної війни

Результати цього дослідження разом із висновками першого блоку Європейського індексу міст демонструють повільний прогрес за тими показниками, на яких аналітики акцентують уже тривалий час.

Вперше програма перевіряла, як міські ради працюють з гуманітарною допомогою пів року тому. Результати були невтішними – більшість  досліджуваних міст не публікували необхідну інформацію. 

Наразі ситуація не особливо змінилась. 

________

Нагадуємо, що громадськість теж може впливати на свою місцеву владу: спрямовувати запити на публічну інформацію до міської ради чи звертатись з вимогою оприлюднити, наприклад, звіти про розподілену гуманітарку, через офіційні канали комунікації ради.