Гроші з бюджету на придбання житла для ветеранів: хто, кому і за яких умов

Чергове засідання Комісії з розгляду заяв окремих категорій громадян щодо призначення грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення. Фото від 23 вересня 2025 року з офіційного сайту Департаменту соціальної та ветеранської політики Рівнеради

«Рівненські гроші» розпитали у Департаменту соціальної та ветеранської політики Рівненської міської ради про детальні умови та порядок призначення грошової компенсації на придбання житла для Захисників і Захисниць України. У відповідь на наш запит від 29 вересня 2025 року ми отримали ось такі роз’яснення. 

Які громадяни можуть претендувати на отримання такої компенсації

Право на отримання грошової компенсації мають:

  • особи з інвалідністю I-II групи, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави, у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, визначених пунктами 11-14 частини другої статті 7 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, 
  • які перебувають на квартирному обліку
  • які мають відповідні документи, визначені Порядком 719. 

Порядок 719 — це Постанова Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 р. № 719 «Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей», якою затверджено «Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення для деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей» та «Порядок виплати грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення деяким категоріям осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їхніх сімей».

Які документи і кому потрібно надати для розгляду заяви на компенсацію придбання житла

До департаменту подаються заява та такі документи: 

1) документ, що посвідчує особу заявника (паспорт, ідентифікаційний код – ред.)

у разі подання документів законним представником чи уповноваженою особою, потрібно додати документи, що посвідчують особу тих осіб, від імені яких подається заява, а також документ, який надає повноваження законному представникові чи уповноваженій особі представляти таких осіб, оформленого відповідно до законодавства; 

2) електронне посвідчення ветерана, що підтверджує статус особи з інвалідністю внаслідок війни, або посвідчення встановленого зразка згідно з додатком 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 1994 р. № 302 “Про порядок видачі посвідчень і нагрудних знаків ветеранів війни”

3) довідка медико-соціальної експертної комісії або витяг з рішення (довідка МСЕК або витяг з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи. — ред.), документи, передбачені пунктом 4 Порядку надання статусу особи з інвалідністю внаслідок війни особам, які отримали інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації в Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх проведення, під час безпосередньої участі у заходах, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв’язку з військовою агресією російської федерації проти України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 вересня 2015 р. No 685, які є підставою для надання особам статусу особи з інвалідністю внаслідок війни, у разі відсутності у посвідченні особи з інвалідністю внаслідок війни посилання на пункти 11-14 частини другої статті 7 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”. Це для осіб, статус яким надано відповідно до пунктів 11-14 частини другої статті 7 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” (особи з інвалідністю внаслідок війни);

4) документи, що засвідчують родинні стосунки між особою з інвалідністю і членами його сім’ї, на яких нараховується грошова компенсація, які разом з ним перебувають на квартирному обліку;

5) документ військово-лікарської комісії, в якому визначено причинний зв’язок отриманих захворювань, поранень, контузій і каліцтв (свідоцтва про хворобу, довідки, витягу з протоколу, акта медичного огляду, постанови тощо). Це  у разі неможливості підтвердження причинного зв’язку поранення, контузії, каліцтва або захворювання з безпосередньою участю в антитерористичній операції чи здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів); 

6) копія рішення виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її утворення) ради, районної держадміністрації про взяття заявника та членів його сім’ї на квартирний облік

7) акт комісійного обстеження, складений відповідно до Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії російської федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2022 р. № 473, та/або відомості з Реєстру пошкодженого та знищеного майна — за наявності у заявника та членів його сім’ї житлового приміщення, яке зруйноване (знищене) або стало непридатним для проживання внаслідок збройної агресії російської федерації, розташоване на підконтрольній Україні території

8) довідки (відомості) про наявність/відсутність зареєстрованого до 31 грудня 2012 р. права власності на житло, яке розташоване в населених пунктах на підконтрольній Україні території, за заявником та членами його сім’ї, на яких нараховується грошова компенсація.

У разі відсутності/неможливості одержання довідки (відомостей) про наявність/відсутність зареєстрованого до 31 грудня 2012 р. права власності на житло, яке розташоване в населених пунктах на підконтрольній Україні території, про такий факт заявник зазначає в заяві

Інформаційну довідку про зареєстровані речові права на нерухоме майно заявника та членів його сім’ї, на яких нараховується грошова компенсація, місцевий орган самостійно отримує з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

9) Довідки про взяття заявника, який перемістився, та членів його сім’ї, на яких нараховано грошову компенсацію, на облік внутрішньо переміщених осіб (далі  —  довідка про облік), передбачених Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 р. № 509 “Про облік внутрішньо переміщених осіб”, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в довідці, яка підтверджує факт внутрішнього переміщення і взяття на облік такої особи (електронної довідки). 

10) Рішення комісії про призначення заявнику, який перемістився, грошової компенсації (витяг з протоколу засідання комісії) за попереднім місцем проживання

11) Довідка про притягнення до кримінальної відповідальності, відсутність (наявність) судимості або обмежень, передбачених кримінальним процесуальним законодавством, витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань.

Хто входить до комісії, куди Департамент вносить подання про призначення грошової компенсації

Рішенням виконавчого комітету Рівненської міської ради №103 від 5 серпня 2025 затверджене Положення про комісію щодо розгляду заяв окремих категорій громадян про призначення грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення.

Персональний склад комісії затверджений розпорядженням Рівненського міського голови №1134-ОПД від 27 серпня 2025. 

До цієї комісії наразі входять:

  1. Віктор Шакирзян, секретар міської ради, голова комісії. 
  2. Олена Петрик, директорка Департаменту соціальної та ветеранської політики, заступниця голови комісії. 
  3. Ганна Дудник, начальниця управління у справах ветеранів Департаменту соціальної та ветеранської політики, секретариня комісії.
  4. Інна Василюк, заступниця начальника Управління земельних відносин. 
  5. Інна Воронцова, начальниця відділу контролю управління соціальних виплат та персоніфікованого обліку Департаменту соціальної та ветеранської політики. 
  6. Тетяна Ганжелюк, начальниця відділу бухгалтерського обліку та звітності Департаменту соціальної та ветеранської політики. 
  7. Тетяна Головій, начальниця відділу з питань соціального захисту Захисників та Захисниць України управління у справах ветеранів Департаменту соціальної та ветеранської політики. 
  8. Сергій Зінич, голова Координаційної ради учасників бойових дій та сімей загиблих при міському голові міста Рівного, голова Рівненської міської та обласної організацій Української спілки ветеранів Афганістану (за згодою).
  9. Олексій Капланов, начальник відділу правового забезпечення виконавчого комітету.
  10. Оксана Кирильчук, головна спеціалістка відділу бухгалтерського обліку та звітності Департаменту соціальної та ветеранської політики. 
  11.  Сергій Кордиш, член та засновник громадської організації «ВЕТЕРАНСЬКА СОТНЯ» (за згодою). 
  12.  Павло Коритнюк, член громадської організації «Ветеранський спортивний клуб «Неможливого не буває» (за згодою). 
  13.  Наталія Кохановська, заступниця начальника відділу по роботі з внутрішньо переміщеними особами управління державних соціальних програм Департаменту соціальної та ветеранської політики. 
  14.  Дмитро Липко, начальник юридичного відділу Департаменту соціальної та ветеранської політики. 
  15. Аліна Любчик, головна спеціалістка відділу фінансування галузей виробничої сфери та програм соціального захисту населення Управління бюджету і фінансів.
  16.  Наталія Марщівська, начальниця відділу по обліку та розподілу житла. 
  17.  Галина Мельничук, головна бухгалтерка КП «Рівненське міське бюро технічної інвентаризації». 
  18. Тетяна Степанюк, начальниця відділу економічного аналізу і прогнозу Департаменту економічного розвитку.
  19.  Юлія Хмельницька, заступниця начальника відділу з питань соціального захисту Захисників та Захисниць України управління у справах ветеранів Департаменту соціальної та ветеранської політики.

Якими критеріями керуються учасники комісії щодо ухвалення рішення про виплату або відмову у виплаті грошової компенсації

Комісія керується Конституцією України, законами України, постановами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами з відповідних питань та положенням про комісію. 

Повноваження комісії визначені постановами КМУ №719, 214, 280, 206. 

В якому розмірі виплачується грошова компенсація на придбання житла

Розмір грошової компенсації (ГK) розраховується за такою формулою: 

ГК = ((13,65 х Nс) – Вп + 35,22 + (10 х Nп)) х Bг х Км + ПЗ

— кількість осіб, на яких розраховується грошова компенсація. 

Вп —  житлова площа у житловому приміщенні, яке розташоване в населених пунктах на підконтрольній Україні території, яке перебуває у власності заявника. 

Nп — кількість членів сім’ї заявника, які є особами з інвалідністю або дітьми з інвалідністю і на яких розраховується грошова компенсація з урахуванням додаткових 10 квадратних метрів житлової площі на кожного (у тому числі на заявника (заявника, який перемістився)

Вг — опосередкована вартість (в гривнях) 1 квадратного метра загальної площі житла для населеного пункту, в якому заявник (заявник, який перемістився) перебуває на обліку як особа, що потребує поліпшення житлових умов на день звернення за грошовою компенсацією. 

Км –- коефіцієнт збільшення опосередкованої вартості 1 квадратного метра загальної площі житла, визначений в підпункті 5 пункту 18 Порядку визначення та застосування показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України. 

ПЗ — витрати (в гривнях), пов’язані з купівлею, оформленням права власності на житло та сплатою передбачених законодавством податків і зборів (обов’язкових платежів), розмір яких не перевищує 3 відсотків розміру грошової компенсації. 

Як і куди відбувається зарахування цих коштів

Місцевий розпорядник після надходження коштів субвенції на рахунки, відкриті в органах казначейства, перераховує на спеціальний рахунок заявника кошти грошової компенсації в розмірі, визначеному у відповідному рішенні комісії.

Про це повідомляють заявникові, обласній держадміністрації (військовій адміністрації) письмово не пізніше ніж через три робочі дні з дати переказу коштів грошової компенсації на спеціальний рахунок заявника. 

Хто і як здійснює контроль щодо цільового використання цих коштів

Розпорядники субвенції за місцевими бюджетами подають щомісяця до 5 числа обласним та Київській міський держадміністраціям (військовим адміністраціям) інформацію про використання субвенції з відповідних місцевих бюджетів

Обласні та Київська міська держадміністрації (військові адміністрації) подають щомісяця до 10 числа Мінветеранів інформацію про використання субвенції станом на 1 число відповідного місяця.

Мінветеранів подає Мінфіну щокварталу до 25 числа наступного місяця зведений звіт про використання субвенції. 

Складення та подання фінансової і бюджетної звітності про використання бюджетних коштів, а також контроль за їх цільовим використанням здійснюються в установленому законодавством порядку.

_____________

«Рівненські гроші» у запиті до Департаменту соціальної та ветеранської політики також уточнювали перелік осіб (ПІБ) та їхній статус (з інвалідністю внаслідок війни чи член сім’ї загиблого Захисника/Захисниці України), що отримали грошову компенсацію на придбання житла у 2024 та 2025 роках.

У наданні цієї інформації нам відмовили. 

На яких підставах і чому це може бути порушенням — у матеріалі «52 мільйони на компенсацію придбання житла: міські посадовці приховують імена отримувачів».

52 мільйони на житло: міські посадовці приховують імена отримувачів

Персональний склад комісії, яка займається компенсаціями за придбання житла, затвердив розпорядженням рівненський міський голова – № 1134-ОПД від 27 серпня 2025 року. Колаж Влада Мартинчука на основі фото з сайту Департаменту соціальної та ветеранської політики Рівнеради та Міністерства у справах ветеранів України

«Захисники та Захисниці України можуть отримати компенсацію на придбання житла». Такими заголовками періодично починаються повідомлення на офіційному сайті та у соцмережах Департаменту соціальної та ветеранської політики Рівненської міської ради. Бо ж в Україні ветерани, які отримали інвалідність внаслідок війни, та члени сімей загиблих захисників/захисниць законодавчо мають право претендувати на отримання коштів на придбання житла. Для цього потрібно зібрати ряд документів та обов’язково бути на місцевому «квартирному» обліку. 

Хто і в якій сумі отримає компенсацію у Рівному, вирішує спеціальна комісія, затверджена розпорядженням міського голови. Мова про мільйони з державного бюджету, перераховані на рахунки окремих отримувачів допомоги. Проте їхні імена рівненські посадовці називати відмовляються. 

Цифри 

Перші виплати «грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення» ветеранам почали призначати ще на початку 2016 року.

У 2024 році з державного бюджету надали 41 мільйон 864 тисяч 630 гривень субвенції для 17 осіб з інвалідністю внаслідок війни. Такі цифри озвучила керівниця Управління у справах ветеранів Департаменту соціальної та ветеранської політики Рівненської міської ради Ганна Дудник виданню «ProRivne». 

У липні 2025 року – вже 52 мільйона 307 тисяч 619 гривень для 22 осіб з інвалідністю внаслідок війни та 1 члена сім’ї загиблого Захисника чи Захисниці України, зазначила Ганна Дудник.

Де-юре кошти на придбання житла для захисників України надаються завдяки фінансуванню Європейського Союзу відповідно до Рамкової угоди між Україною та ЄС щодо спеціальних механізмів реалізації фінансування для України в рамках інструменту Ukraine Facility.

Де-факто вони надходять у вигляді субвенції з держбюджету. 

Буквально нещодавно — 30 вересня — відбулась чергове засідання цієї комісії міськради. Як результат, 3 ветерани отримали компенсацію на загальну суму 9 мільйонів 74 тисячі 712 гривень

23 вересня на такій же комісії розглянули документи та ухвалили рішення про призначення грошової компенсації на придбання житла 4 ветеранам, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, на загальну суму 10 мільйонів 582 тисячі 252 гривні.

Хто ухвалює рішення 

У серпні 2025 року виконком Рівненської міської ради затвердив Положення про комісію щодо розгляду заяв окремих категорій громадян про призначення грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення.

Персональний склад комісії затвердили розпорядженням рівненського міського голови № 1134-ОПД  від 27 серпня цього року. Детальніше про склад комісії ми писали у цьому матеріалі.

Хто вже отримав компенсацію  

«Рівненські гроші» звернулись із запитом до Департаменту соціальної та ветеранської політики про перелік осіб (ПІБ) та їхній статус (з інвалідністю внаслідок війни чи член сім’ї загиблого Захисника/Захисниці України), які отримали грошову компенсацію на придбання житла у 2024 та 2025 роках.

У наданні цієї інформації нам відмовили. 

Департамент повідомив, що це інформація з обмеженим доступом, а саме – конфіденційна інформація про особу, згоду про поширення на яку особа не надавала з посиланням на статті 5, 14, 16 Закону України «Про захист персональних даних».

— Я вважаю, що в цьому випадку це необґрунтована відмова в наданні інформації, — зауважує аналітикиня, членкиня правління ГО «Рівненський центр “Соціальне партнерство”» Мирослава Примак і пояснює: — По-перше, діє презумпція відкритості інформації. По-друге, розпорядник під час відмови в наданні інформації має для цього чітко визначені підстави. По-третє, він має обґрунтувати свою позицію. Для цього виконати і описати у відповіді трискладовий тест. 

Частина 2 статті 6 Закону України «Про доступ до публічної інформації» передбачає, що обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:

1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи кримінальним правопорушенням, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;

2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;

3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.

У відповіді на запит департамент вказав, що відмовляють через захист національних інтересів. Але в чому полягає істотність шкоди цим інтересам від розголошення інформації, чому шкода від оприлюднення такої інформації переважає право громадськості знати цю інформацію, у відмові не вказано. 

— За судовою практикою, відсутність висновку розпорядника інформації щодо наявності хоча б однієї з трьох складових «трискладового тесту» означає, що відмова у доступі до публічної інформації є необґрунтованою, — резюмує Мирослава Примак. — Важливо також, що закон прямо говорить: не може бути обмежено доступ до інформації про імена осіб, які отримали бюджетні кошти чи майно.

Відтак ми звернулися з обґрунтованою скаргою до Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини з вимогою провести перевірку на предмет вчинення адміністративних правопорушень уповноваженими особами Департаменту соціальної та ветеранської політики Рівненської міської ради — у зв’язку з неповним наданням інформації на наш запит від 29 вересня 2025 року щодо імен осіб, які отримали виплату грошової компенсації за належні для отримання житлові приміщення.

___________________

«Рівненські гроші» також поцікавились у посадовців процедурою призначення та отримання такої компенсації. Зокрема, хто може претендувати на неї, які документи потрібно подати, як вона нараховується та як контролюється цільове використання цих коштів. 

Детально про це — у публікації-поясненні «Гроші з бюджету на придбання житла для ветеранів: хто, кому і за яких умов».